17. New Orleans (e.o.) - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Ronald - WaarBenJij.nu 17. New Orleans (e.o.) - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Ronald - WaarBenJij.nu

17. New Orleans (e.o.)

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

18 Mei 2014 | Verenigde Staten, New Orleans

Vandaag zijn we de drukte van de stad een beetje ontvlucht. We probeerden het ook voor de warmte, maar die was op 'het platteland' ook gewoon aanwezig. Vandaag hebben we een tour, stroomopwaarts, langs de Mississippi gemaakt. In ons eigen SUVje. Lekker relaxed.
Het was een tour door de de tijd van vandaag; we hebben vele raffinaderijen, hoogovens, gas- en olietanks voorbij zien komen. Het was ook een tijd naar het verleden, want tussen al dat fabrieksgeweld lag opvallend genoeg veel groen,  lagen veel landerijen en ook veel plantages. Want langs de Mississippi was het vroeger plantagegebied. Aan de zuidkant op zijn Louisiniaans, aan de noordoever op zijn engels. We hebben er vandaag twee bezocht, beide aan de zuidoever, maar totaal verschillend. De eerste was Creools van opzet. Lastig om dat kort uit te leggen. Maar in het kort:  frans, de familie is het bedrijf en het bedrijf is de familie. Een behoorlijk enge gemeenschap als je de verhalen van de tourguide op de Laura Plantation hoort.
Een andere vorm is een niet Creoolse opzet, waar de man de baas is, de luxe op de plantage zit en niet in de stad. En waar de slaven net zo hard, goed of slecht behandeld werden. Dit zagen we op de Oak Valley plantage.
Terwijl de mannen van Motorclub Heerjansdam Racingteam hun rondjes op de Ducati Clubraces op Assen rijden, tuffen wij vrolijk verder langs de Mississippi. Hier en daar zijn nog wat restanten Katrina te zien. Dit uit zich in bomenrijen waarvan je ziet dat ze 1,5 tot 2 meter onder water hebben gezien, dit uit zich ook in enkele verlaten bouwvallen. Maar het het uit zich vooral in de behoorlijke hoeveelheid nieuwe bungalows/villa's die achter de rivierdijk te zien zijn.
Kortom, hier en daar behoorlijke industrie, maar ook veel grote imposante huizen.

Aan het einde van de middag zijn we weer terug in de stad. Tijd voor een borrel en een voedzame maaltijd.

Hoe erg is het wanneer een barvrouw je bij binnenkomst vraagt of je hetzelfde wil drinken als gisteravond? Niet zo erg. Eigenlijk wel makkelijk. Maar wel tijd om te verkassen.
Morgen terug naar Florida.

• 19 Mei 2014 - 08:15

Ron:

Mooi verslag weer Floortje ! Hele belevenis weer...
    goeie rit naar Florida !

Cheers !
    Ron

• 19 Mei 2014 - 08:37

Patruck:

Mooi verslag weer, aardige huisjes op die plantages. Goede reis richting Florida.P.S. het is nu ook hier erg mooi weer, strandweer zoals we dat noemen.
    Groetjes Patruck.