Vaticano - Reisverslag uit Rome, Italië van Ronald - WaarBenJij.nu Vaticano - Reisverslag uit Rome, Italië van Ronald - WaarBenJij.nu

Vaticano

Door: Ronlald en Timo

Blijf op de hoogte en volg Ronald

27 April 2015 | Italië, Rome

Het is koningsdag in Nederland maar ons doel van vandaag is het Vaticaan. Om niet in de rij te hoeven staan hebben we twee weken geleden al 'skip the line' kaartjes gekocht voor het Vaticaan Museum. Omdat we daar op tijd moesten zijn, om kwart over negen al, zijn we vandaag dus bijtijds opgestaan.
De metro deed denken aan Tokio, stampvol, maar dan zonder metro-duwers. Het is dan ook maandag en een gewone werkdag voor de gemiddelde italiaan, althans dat denken we.
In de buurt van het Vaticaan museum blijken de gekochte kaartjes geen overbodige luxe. Redelijk relaxed konden wij het museum in, zonder wachtij van zo'n 500 meter.
Het museum, of beter de verzameling museums, is zeer indrukwekkend. Wat een verzameling kunst en archelogische voorwerpen. Van oude schilderijen en beschilderde doeken, tot mummies en sacrofagen van farao's. Mooi, druk en toch ook 'kaal' vonden we de sixtijnse kapel. Natuurlijk, het is prachtig beschildert, maar op een kruis-met-jezus na is er geen enkele tirelantijn te bekennen. En eigenlijk was het te druk om alles op je gemak te kunnen bekijken. Ronald's hoogtepunt was dan ook het beschilderde doek met wat Timo desgevraagd benoemde als 'een bedrijfsetentje', beter bekend als 'het laatste avondmaal'.
Na een panino in het restaurant op naar het Sint Pietersplein en de Sint Pieter. Wat een mensenmaasa hier, Rome is toch aan het werk vandaag? Het plan was om de Sint Pieter te bezichtigen, maar de rij wachtenden gaat (echt waar) het hele plein rond. Na het geslenter door het museum zojuist hadden we daar niet zo'n trek in. Wellicht keren we woensdagochtend nog even terug voor een nieuwe poging.
Tijd voor een klein momentje van rust in het hotel, gevolgd door een nieuw bezoek aan het Pantheon!
Inmiddels is het ook wat gaan regenen, maar daar hebben we in bus 64 niet zoveel last van. En ook in het Pantheon niet want, TADAAAAA, hij is open. Wat een geweldig indrukwekkend gebouw. Hoe hebben ze dit ooit in 126 na Chriatus zo kunnen bouwen.
Op ons gemakkie hebben we allles bekeken en diverse foto's gemaakt natuurlijk.
De regen wordt er niet minder op, en via het Piazza Navona (ook hier komen we woensdag nog wel even terug wanneer de zon weer schijnt) bereiken we een Engelse pub tegenover ons laatste doen van vandaag: Pizzaria da Baffetto (bij de snor). Timo trakteerde op de lekkerste pizza die we ooit gegeten hebben.
In de inmiddels stromende regen keren we terug naar het hotel.
Hopen dat het dinsdag iets droger is.

• 28 April 2015 - 07:16

Angelique:

Best veel indrukken opgedaan in een dag. Hopenlijk dinsdag beter weer.. veel plezier xx