7. Van Jasper nar Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Ronald - WaarBenJij.nu 7. Van Jasper nar Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Ronald - WaarBenJij.nu

7. Van Jasper nar Banff

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

07 September 2013 | Canada, Banff

Voor vandaag heb eigenlijk genoeg aan drie letters:

W.  O.  W. 


Maar ik heb er nu toch al meer geschreven, dus zal ik maar een kleine uitleg geven. Vandaag ben ik over de mooiste weg van Canada van Jasper naar Banff, in mijn Yarisje over de Icefields Parkway. Links en rechts, je struikelt er over de gletsjers en de turquoise meren en meertjes. Maar zelden heb ik zo'n mooie weg gezien.

Nog voor ik Jasper uit ben staat er elandin (een eland vrouwtje dus) te chillen op de rijksweg. Helaas is dat het enige wild van vandaag, dus nog geen beren op de weg (gelukkig maar :-). 
De eerste stop is bij Mount Edith Cavell en de Angel Glacier; na een goede tip van iemand er verstand van heeft. Met recht een top tip! 

Dan op het gemakje door met de Yaris. Tussen de middag ben ik een meer toeristischer plekje langs de Icefields Parkway, namelijk het Columbia Icefield Glacier Center. Op de bergen hier ligt een behoorlijk pak ijs (het icefield), dat een stuk of wat gletsjers voedt. De Columbia Glacier is daar een van, en daar kan je op. Welliswaar voor een groot deel met een enorme ijs-truck/bus, maar uiteindelijk ook te voet. Het was in 1997 in Nieuw Zeeland voor het laatst OP een gletsjer had gestaan; het werd wel weer eens tijd want het blijft toch een vreemde ervaring om een ijslaagje van zo'n 300 meter dik te staan. Helaas was de bovenkant een beetje broos en waren er wat wakken, dus een leuke schaatstocht was er niet te organiseren.

Na deze ervaring vervolg ik de wow-weg nog zo'n 200 kilometer naar Banff. Ik krijg trek in een potje bier en wat fajitas; die zijn beide te vinden bij Magpie & Stump in het dorp alhier. Morgen ga ik meer van het dorp bekijken en ga ik op zoek naar het meest gefotografeerde meer van de wereld (zegt men).

  • 08 September 2013 - 09:40

    Truusq:

    Wow wow wow wat ziet het er mooi uit!! Ik kijk uit naar de volgende foto's.....

  • 08 September 2013 - 11:16

    Airco:

    Ik had al mooie verhalen gehoord over deze omgeving, maar die foto's overtreffen het beeld dat ik had. Erg mooi daar.

  • 09 September 2013 - 11:28

    Marco:

    Mounties, een beer en een eland in 1 foto; ik zeg: Job done, come on home. ;)
    In griekenland schijnt het crisis te zijn maar dat ze in canada zelfs geen geld meer hebben om in de horeca normale glazen te gebruiken dat wist ik niet... mooi dat jij ze een beetje helpt.

  • 09 September 2013 - 11:38

    Siets:

    WOW!! ziet er echt heel mooi uit allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Actief sinds 30 Aug. 2011
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 31836

Voorgaande reizen:

07 Juni 2015 - 15 Juni 2015

24heures 2015

25 April 2015 - 30 April 2015

Veni Vidi Vici: Roma

08 Juni 2014 - 16 Juni 2014

24heures 2014

02 Mei 2014 - 25 Mei 2014

Florida 2014

31 Augustus 2013 - 25 September 2013

Canada East-2-West

09 September 2012 - 19 September 2012

Portugallo 2012

06 September 2011 - 22 September 2011

Caribbean 2011

Landen bezocht: